Sign In

Remember Me

Onderhoud

1. Lekkage door de mast

Op het houten Waarschip 1010 van Harris Visser komt er regenwater door de doorgestoken mast naar binnen in de boot. Het water loopt via de vallen de mast in. Om de lekkage tegen te gaan, wil hij de mast waterdicht maken. Harris plaatst hiervoor net boven de manchet van de dekdoorlaat een waterdicht schotje in de mast. om zo’n schot vast te zetten, wordt meestal epxoy gebruikt. epoxy is echter niet flexibel en gaat na verloop van tijd onherroepelijk lekken. kit is beter geschikt om de mast waterdicht te maken. en dan bij voorkeur véél kit. maar hoe krijg je de kit tussen het schot en de binnenkant van de mast?

Lekkage1Harris maakte drie schotjes. tussen de twee bovenste is een blokje geplakt, waardoor ze niet kunnen kantelen tijdens het invoeren. Deze twee worden eerst in de mast geschoven. Kabels die door de mast lopen, gaan door twee pvc pijpen, die weer door de blokjes en de schotjes lopen. dan gaat het onderste schot erin. Eerst komt daar een dikke laag natte kit op. Als de plankjes tegen elkaar worden gedrukt, wordt de kit aan alle kanten tussen de schotjes uit geperst. Nu komt er zelfs met de hevigste onweersbui geen druppel water meer in het schip.

 

 

2. Wrijfhout

Praktijk - Wrijfhout

Aan een damwand of aan een remming van een sluis is het lastig afmeren. Zo heeft de remming smalle palen met een lege ruimte ertussen, waardoor de stootwillen steeds tussen de palen en het vrijboord uitrollen als de boot heen en weer gaat. Handig is het om in zoín geval een wrijfhout tussen de remming en minstens twee stootwillen te hangen. Een wrijfhout is gemakkelijk zelf te maken van een lange plank met twee lijnen eraan. Schuur de plank goed, zodat er geen splinters aan zitten. Als u het helemaal mooi wilt maken, freest u er ronde kanten aan, zodat u zich niet kunt bezeren. Het opbergen van een wrijfhout is lastig. Misschien hebt u een lange bakskist of kunt u hem in de hondenkooi of zeilenberging kwijt.

 

3. Makkelijk inrollen

makkelijk inrollen

Fokrollers zijn een gemak voor de zeiler. Ze worden echter een bezoeking als de reeflijn niet goed om de roller oprolt en zichzelf afklemt of het mechanisme zwaar ronddraait. Om ervoor te zorgen dat de roller optimaal rolt, kunnen we een aantal voorzorgsmaatregelen nemen. Maak de onderdelen van tijd tot tijd schoon, zorg voor een goede trekhoek van de reeflijn en kijk of de lijn nergens schavielt of klemt tijdens het uitrollen van het zeil. Ook hangt er veel af van de montage van de fokroller.

Volgens Vester Knibbe van Tuned Rigs & Ropes zal de eigenaar van deze boot nooit zijn voorzeil makkelijk kunnen inrollen. “De roller op deze foto een meter te hoog gemonteerd. Daarnaast is het oogje in de drum niet standaard en zit het op de verkeerde hoogte gelast. De mooiste oplossing is de lijn niet door dit oog te geleiden, maar door een geleideblok op kleine afstand van de trommel. Dit blok moet exact op 90 graden ten opzichte van het voorstag worden gemonteerd. Verder is het van belang de reeflijn onder spanning te houden tijdens het uitrollen van het zeil. Hierdoor kan deze zich niet te los oprollen en kunnen de parten zichzelf niet vasttrekken. Dit laatste is vaak de oorzaak van de ellende.”

Om het voorzeil wat makkelijker in te rollen, kunnen we het beste voor de wind gaan zeilen en met weinig druk in het zeil de fok of genua inrollen.

 

4. Kaarsvet voor leuvers

Kaarsvet

Merkt u dat het grootzeil niet lekker omhoog of omlaag wil? Zitten de plastic leuvers regelmatig klem in de mastrail? Dan loont het om de leuvers te smeren. U kunt hiervoor een spuitbus met een droog smeermiddel kopen en de leuvers inspuiten. Dat werkt prima. Maar hebt u wel eens aan kaarsvet gedacht? Een goedkoop en afdoende middel. Neem een stompje kaars en wrijf deze langs alle leuvers. Eventueel ook langs de mastrail. Hijs vervolgens het grootzeil. Mocht het nog nodig zijn, dan herhaalt u het insmeren. Voor de rest van het seizoen hijst u het grootzeil met gemak.